субота, 24. јануар 2015.

Osvrt na film Die Wand (Zid) iz 2012.

Sredovečna žena i stariji bračni par stižu u planinsku kuću, negde u alpskim vrletima.
Čim se smeste, par odluči da se prošeta do obližnjeg sela, da se nikad ne vrati. Sutradan, zabrinuta, žena odlučuje da ih potraži i kreće putem sela. Na stazi nailazi na nevidljivu prepreku ili barijeru, koja je, očito, opasala celu planinu. Očajna i usamljena, postepeno se prilagođava čudnoj situaciji i njena avantura robinzonijade počinje...
To bi ukratko bila radnja filma, koji je snimljen po istoimenom romanu najpoznatijeg dela austrijske spisateljice Marlen Haushofer. Glavna ženska uloga je sa punim opravdanjem poverena izuzetnoj Martini Gedek, nemačkoj glumici koja je svoju karijeru utvrdila sa skoro tridesetak filmskih nagrada! Njena pojava i gluma u predloženom filmu je suprotnost holivudskim šabloniziranim damama. Sama uloga zahteva izuzetan talenat koji, vešto prikriven, izbija svom snagom, samim tim što je njen nastup lišen svake interakcije sa drugim glumcima, tj, protagonistima u filmu.
Radnja je smeštena u spomenute alpske vrleti koje svojom lepotom, zahvaljujući veštoj režiji, oduzimaju dah. Ipak, mislim da taj potencijal nije do kraja iskorišćen, ali razumem da Zid nije dokumentarni film, nego jedna snažna, za ono vreme i feministička drama. Roman je napisan početkom šezdesetih godina prošlog veka i taj podatak svakako rešava dilemu o sličnosti sa Stiven Kingovim delom „Pod Kupolom“  u kojem su okolnosti setinga, to jest uzrok cele ujdurme, skoro pa identične.
Film, kao i roman, je vođen u formi dnevnika, gde se prepliću prezent i prošlost, tj. momenat od kada je žena stupila na planinu. Poneki objekti i scene, lepo utkani u film, (crveni Mercedes naspram zeleno – belog, (leto – zima) predela i kojeg uništava prilikom udara u nevidljivi zid, ljude koje viđa kroz barijeru, zamrznuti u pokretu i vremenu), nagoveštavaju simboliku odumiranja starog sveta i mentalnog odrastanja sa prihvatanjem novog. Netaknuta priroda u kojem čovek, ona, stvara simbiotički odnos sa istom. Društvo joj prave pas, mačka i steona krava. Koliko god te životinje zavise od nje, toliko ona zavisi od njih. Sjajan trenutak u filmu je pojava bele vrane, koju je jato odbacilo zarad te anomalije i njena identifikacija sa njom. Njena beznadežnost, koju potapa u svakodnevnim poslovima i brigom za životinje, ipak, isplivava i ne dozvoljava nadu. Ona neoravdano prihvata da spoljni svet više ne postoji i živi sa tim uverenjem. Ta beznadežnost me podseća na takođe sjajan postapokaliptički „The Road“, ali je besmisleno porediti ta dela; u spomenutom je odgovoreno na mnoga pitanja, a ti odgovori u „Zidu“ nedostaju. Po meni, njena beznadežnost i očaj nisu u skladu sa ljudskom prirodom, nedostaje želja da se istraži zid, pokuša naći izlaz, ali autorka je nevešto (ili sa razlogom meni nedokučivim) poturila da svet, sem unutar nevidljivog zida, ne postoji.

Ceo film prati osećaj nekog prisustva, iščekivanje da će se nešto dogoditi, da će joj neko ili nešto zakucati na vrata ili prozor, da je neko posmatra, neodlučan da je kontaktira; svake sekunde filma je taj osećaj prisutan zahvaljujući veštini reditelja i očekivanje gledaoca raste, ali na kraju bude razočaran.
Gledaoci koji očekuju dinamiku, obrte, poentiranje i slične elemente bez kojih bi neka holivudska produkcija bila nezamisliva, ostaće kratkih rukava ali će, bez sumnje, delo dugo vremena ostati u sećanju.
Koliko film prati roman, ne bih umeo da kažem. Nisam čitao delo, koje je prevedeno na naš jezik dostupno, ali mislim da se nije mnogo odstupalo.
Sve u svemu, odličan film koji ostavlja gorak ukus i otvara mnoga pitanja.

Saša Robnik